česky    slovensky    anglicky

Projektové setkání v Žiaru nad Hronom

Nová výzva, nové setkání. Tentokrát podruhé v rámci projektu ACES, do kterého je zapojena OA a VOŠ Příbram a Súkromná obchodná akadémia ze Žiaru nad Hronom. Cílem tohoto projektu je odhalit, zda dvacet let po rozdělení mají naše národy stále něco společného, nebo už se úplně rozdělily a jdou si každý svou cestou. Osm studentů 2. ročníku se vydalo v pondělí 24. 2. 2014 na dlouhou cestu na střední Slovensko. Večer po cestě vřelé přijetí studentů, kolegů učitelů i rodičů slovenských studentů. Další tři dny výborně a do detailu připravený zajímavý program. Navštívili jsme měděnou Bánskou Bystrici, stříbrnou Bánskou Štiavnici a na závěr zlatou Kremnici. Spanilá cesta po historických krásách těchto středověkých měst. A bylo opravdu na co koukat a co obdivovat.

A naše závěry?  Zjistili jsme, že za 80 let společného života byly položeny kvalitní základy a že i po rozdělení našich cest tyto základy trvají a dá se na nich stavět. Mladší generace nachází rozdíly ve slovní zásobě obou jazyků, které jim mnohdy připadají velmi vtipné, ale starší generace stále nachází společnou řeč. A to je dobře!

A co na to studenti?

Iva Čápová

V týdnu od 24. února do 28. února 2014 jsme navštívili naše kamarády ze Slovenska v Žiaru nad Hronom. Po dlouhé, avšak zábavné cestě vlakem jsme se dostali do města, kde si nás rozebrali Slováci, a odjeli jsme do rodin. Následující den jsme si udělali výlet do Bánské Bystrice, kde jsme mohli vidět památník SNP, náměstí SNP, tanky a letadla. Po dlouhé procházce po památkách nám ukázali i Evropu, což je velké nákupní středisko. Tam jsme mohli koupit pár suvenýrů pro rodiče a vrátit se do hostitelských rodin. Ve středu jsme si za doprovodu profesionální průvodkyně prohlédli Bánskou Šťavnicu. Ukázala nám krásy tohoto města a jako završení celého dne nám naplánovala cestu na Kalvariu, to je vyhaslá sopka, kde je postavených 26 kaplí a tři kostely. V mnohém tato stavba připomínala „naši“ Svatou Horu.  Na další den nám Súkromná obchodná akademia ze Žiaru nad Hronom naplánovala cross Žiarem. Nejdříve nás uvítali na městském úřadě, kam přijela i televize, a dále jsme mohli vidět místní minizoo, náměstí s neobyčejnou fontánou, hvězdárnu, kostel a památník zakladatele Súkromnej obchodnej akademie v Žiaru nad Hronom. Později už na nás čekal autobus, který nás dovezl do Kremnice. Prošli jsme uličkou Slavných nosů a dostali jsme se až do Kostela sv. Kateřiny. Na odpoledne jsme měli domluvenou prohlídku muzea mincí a medailí, ale bohužel jsme to nestihli. Večer jsme absolvovali závěrečnou večeři, kam se přišla rozloučit i paní ředitelka Hálová. Ani jsme nemrkli a už tu bylo páteční ráno a my museli opět na vlak. Než jsme ale nastoupili, pořádně jsme se rozloučili se Slováky a slíbili si, že se ještě navštívíme.

Celý týden bychom zhodnotili velmi pozitivně. Jelikož už jsme se znali, byli jsme k sobě otevřenější a více jsme si povídali. Děkujeme Slovákům za to, jak vřele nás přijali, a doufáme, že to nebylo naposledy, co jsme je viděli. Připravili pro nás velmi zajímavý program a my můžeme s klidem v srdci říct, že jsme se s nimi vůbec nenudili. Všichni jsme si padli do oka, a proto celé setkání bylo velmi vřelé a přátelské.

Markéta Kořínková, Lukáš Žatečka, Michaela Pohanová, Markéta Linhová

Celý týden se nám velice líbil. Pokud nepočítáme občasné krizové momenty, kdy jsme mysleli, že už nejsme schopni pokračovat v cestě (viz cesta na Kalváriu), byl program připravený našimi slovenskými přáteli skvělý. Podívali jsme se po městech z „historické“ stránky, ale také nám poskytli prohlídku města z jejich pohledu. To znamená, že jsme se dozvěděli o památkách, oblíbených místech, místech, kde se dá dobře najíst apod. Pozitivně bychom ohodnotili také chování a přístup Slováků k nám, jejich přátelské rodiny, které nás vítaly s otevřenou náručí a ochotně nás ubytovaly. Na závěr výletu nám rodiny rozdaly malé dárky a studenti nám nabídli, abychom je někdy přijeli navštívit.