Workshop - Migrace
Dne
17. 3. 2014 se na
OA a VOŠ Příbram uskutečnila vzdělávací
akce pro studenty 1. A a 2. C. Program
připravila organizace ADRA (Adventist Development and Relief Agency),
mezinárodní humanitární organizace
poskytující pomoc lidem v nouzi. ADRA Česká
republika je součástí mezinárodní
sítě organizací ADRA, které působí ve
více
než 125 zemích světa. V České republice pracuje od roku
1992.
ADRA
nabídla nové
vzdělávací programy, které se vztahují k
průřezovému tématu Výchova k myšlení
v
evropských a globálních souvislostech. OA a
VOŠ Příbram vybrala z nabídky
program Migrace.
Studenti si během
devadesátiminutového programu položili otázku, jaké jsou příčiny migrace
ve světě a v Evropě, jaká pozitiva přináší život v nové zemi, s jakými
nástrahami se musí migrující osoby potýkat a jak celosvětová migrace ovlivňuje
náš život.
Studenti se během
programu seznámili s fenoménem migrace a jeho vlivem na životy lidí v ČR,
Evropě i ve světě. Cílem programu bylo odhalit souvislost mezi celosvětovou
migrací a sociální mobilitou každého z nás. Studenti se prostřednictvím
několika příběhů dozvěděli, co je čeká, pokud vycestují do jiné země, jaké
úřední náležitosti musí podstoupit, jak dlouho trvá vyřizování dokumentů na
úřadech, jaké nástrahy je mohou potkat a co zažívací cizinci, kteří přicestují
do naší republiky. Možná je to dovedlo k poznání, že pokud se u nás
seznámí s nějakým cizincem, rádi mu pomohou a budou vědět, jak na to, jak
mu poradit. A na druhou stranu pokud vycestují oni, co je čeká a s čím se
musí smířit a co vše překonat. Určitě životně přínosný program!
Mgr. Iva Čápová, OA a VOŠ Příbram
(http://www.adra.cz/projekty/vzdelavaci-projekty)
Beseda na téma Migrace
Beseda
pořádaná organizací ADRA byla
zajímavá. Celým projektem nás
provázely dvě
dívky, Eva a Kristýna. V úvodu jsme se
představili a sdělili si naše
zkušenosti s migrací. Až na pár tetiček a
kamarádů odstěhovaných do ciziny
nikdo z nás moc zkušeností neměl. Formou her
a příběhů jsme se vžili do
kůže migrantů právě přistěhovaných do Česka. Rozdělili
jsme se na tři skupiny,
jedna představovala Ukrajince, druhá Bělorusy a třetí
Španěly. Každý to měl
tedy jinak obtížné. Někteří spolužáci
zastávali roli pozorovatelů a ti pak na
konci shrnuli celý průběh projektu. Museli jsme se
vyrovnávat
s papírováním na úřadech, což pro
Španěly bylo nejjednodušší, protože jsou
členy EU. Ti, kteří nejsou, musí projít
přijímacím řízením, když
požádají o
azyl. A to byla záležitost, která se nám
líbila nejméně. Ten odstup úředníků,
mnohdy neochota, dlouhá doba vyřizování, izolace,
nesvoboda. Každý z nás
si také nějakým způsobem vydělal určitý obnos
peněz a porovnali jsme si životní
šance ve světě.
Díky
tomuto programu jsme si uvědomili, že stěhování se ze
státu do státu není tak
jednoduché, jak se zdá, což platí hlavně pro
státy mimo EU. Občané
z těchto zemí mají daleko více
povinností při příjezdu do cizí země.
Beseda se nám líbila, dala nám jiný pohled
na stěhování, získali jsme díky ní
mnoho nových poznatků. Migrace je lákavá a může
být i prospěšná, ale nemusí
vždy znamenat výhru.
Studenti 1. A
MIGRACE
Dne 17. 3. 2014 jsme se
zúčastnili přednášky, kterou připravila organizace ADRA. Přednáška trvala 2
vyučovací hodiny a byla na téma migrace. Celou akcí nás provázely dvě slečny,
Eva a Kristýna.
Každý
musel jako první navštívit
úřad, kde vyplnil určité formuláře a
některé migranty poté poslali do
přijímacího zařízení, kde každých 5
minut museli dělat dřepy, za které si
připsali body. Současně byly kladeny otázky na tělo; později
jsme se dozvěděli,
že tyto otázky jsou naprosto normální při
skutečném přijímacím řízení.
Většina
z nás se setkala na úřadě s neochotou, což je
také na denním pořádku.
Po ukončení této hry pozorovatelé shrnuli průběh
celé hry, spočítali jsme si
své body za úkoly v přijímacím
zařízení. Na závěr nám byla položena
otázka, co nás překvapilo. Většina odpovědí
byla, že je s migrací mnoho
papírování a že není jednoduché
získat azyl.
Studenti
měli možnost
poznat, jak migrace z jedné země do druhé
probíhá. Z domova se odchází z
různých důvodů, ať už kvůli práci,
mezinárodní ochraně nebo politických důvodů.
Dále měli možnost poznat, jaké jsou rozdíly mezi
tím, jestli ta daná země, ze
které se stěhuje, patří do EU, nebo nepatří.
Studenti také měli možnost si
danou situaci vyzkoušet, a to se vším
všudy. Navštívili „úřad“, kde
sdělili
svou potřebu a na to dostali každý různý formulář,
který nebylo lehké vyplnit.
Celý proces probíhal v několika krocích, takže
dostat se až na samotný konec
nebylo tak lehké, ale i přesto se našlo několik studentů,
kteří se nastraženými
úkoly úřadu propletli.
Ve hře byly tři postavy,
každá z jiné země. Byl to zástupce Ukrajiny, Španělska a Běloruska. Každý z nás
představoval nějakou z daných postav a musel se probíjet těžkým prostředím
cizinecké policie a úřadů. Děvčata měla také své role. Každá z nich byla na
jednom úřadě a svoji roli hrála opravdu věrohodně. Byly nepříjemné, arogantní,
ale to prý k tomu patří. Každý z nás si musel vyplnit formuláře ke vstupu do
země a přihlásit k pracovní agentuře. Za každé potvrzení jsme mohli postavit
dům ze špejlí. Hra trvala asi tři čtvrtě hodiny. Když hra skončila, tak jsme si
opět sedli do kruhu a podebatovali o předešlé hře.
Každá skupina dostala
papír s příběhem jednoho emigranta. Byl tam kluk, který emigroval z Ukrajiny do
ČR kvůli práci, pak tam byl Španěl a mladá Běloruska, která emigrovala s rodiči
do ČR, protože v jejich zemi nastolil nový prezident zákony, se kterými
nesouhlasili, a tak se rozhodli k tomuto kroku. Každá ze skupin dostala něco za
úkol. Španělé si měli v ČR zažádat o azyl a postupně si stavěli domy atd.
Ukrajinci měli prakticky podobný úkol. Nejtěžší úkol měli Bělorusové. Jejich
hra spočívala v tom, že si měli v České republice zažádat o státní ochranu. Ale
pravidla, která měli dodržovat, byla hrozná. 10 minut museli stát ve vymezeném
prostoru, odpovídat na nepříjemné otázky atd. Navíc nemohli komunikovat s
okolním světem.
Program byl velkým přínosem
pro všechny, ukázal nám jiný pohled na stěhování než ten, který jsme doposud
měli. Získali jsme mnoho nových poznatků o migraci. Pokud se v budoucnosti
rozhodneme někam odstěhovat, určitě se nám tyto poznatky budou hodit. Beseda
byla zajímavá a myslím, že všechny bavila.
Myslím si, že se
přednáška vydařila a studentům ukázala, jak je těžké vstoupit do nějaké země
EU.
Studenti 2. C
Beseda – Migrace
Když jsem uslyšel, že
se naše třída zúčastní besedy na téma migrace, byl jsem nadšený, protože již
delší dobu přemýšlím, že bych se rád v dospělosti přestěhoval do cizí země.
Nejvíce se mi líbí Japonsko, které mě uchvátilo svou kulturou. Po této besedě ale
vím, že takováto cesta nebude vůbec jednoduchá.
Beseda začala seznámením
se dvěma dívkami, Evou a Kristýnou, které nás celou besedou provázely. Po
seznámení se nás Eva zeptala, jestli jsme se s migrací už někdy setkali a
jestli také neuvažujeme o tom, že bychom se v budoucnu přestěhovali do cizí
země. Většina spolužáku odpověděla, že by rádi žili v Americe, ale padly
dokonce i země jako Maledivy a Nový Zéland. Po několikaminutové přestávce jsme
si rozdali několik papírků s příběhy cizinců, kteří se přistěhovali do naší
země, a dostali jsme za úkol vžít se do jejich role a projít si stejnou
situací. Já jsem dostal příběh chlapce ze Španělska, který do České republiky
přijel hledat práci, protože jeho otec přišel o práci a on už nadále nechtěl
být ekonomickou přítěží své rodiny.
Jako první jsem musel
navštívit úřad, kde jsem si vyzvedl několik formulářů, které jsem musel obratem
vyplnit, abych se mohl stát občanem České republiky. Vyplňování nebylo vůbec
jednoduché, úřednice mě hned několikrát poslala s chybami zpět. Naštěstí jsem
po několika minutách konečně došel ke správnému výsledku a mohl jít pracovat.
Z
dvouhodinové besedy
jsem si odnesl spoustu zajímavých informací.
Například, že stěhování není úplně
jednoduché, i když jsou obě země členem Evropské unie.
Aleš Pajer